Rodzaje i numeracja pociągów

Podobnie jak na prawdziwej kolei, każdy pociąg jeżdżący po naszych makietach ma określony swój rodzaj oraz numer. To, do jakiego rodzaju należy dany pociąg określa np. czy jest to pociąg osobowy lub towarowy, czy ma on pierwszeństwo na mijankach oraz czy można do niego doczepiać załadowane bądź opróżnione na danej stacji wagony towarowe.
Poniżej przedstawiono stosowane przez nas oznaczenia pociągów, odpowiadające oznaczeniom obowiązującym na PKP w IV epoce (w nawiasie podano zakres dla dwóch ostatnich cyfr numeru pociągu):

E – ekspres (01-10)
P – pośpieszny (01-10)
DP – przyśpieszony (11-49)
M – osobowy (11-49)
O – osobowo-towarowy (50-54) (z przewagą wagonów osobowych)
TO – towarowo-osobowy (55-59) (z przewagą wagonów towarowych)
TX – przesyłkowo-expresowy (60-64)
TP – towarowy pośpieszny (65-69)
TZ – towarowy zbiorowy (70-79)
TKL – zdawczy (80-99)
TG – gospodarczy i roboczy (80-99)
S – służbowy (80-99)
L – lokomotywa luzem (80-99)

Powyższe oznaczenia dotyczą pociągów prowadzonych trakcją parową. Dla trakcji spalinowej na końcu skrótu dodaje się literę „S”, a dla elektrycznej – „E”, np: PS, TZE.
Dwie ostatnie cyfry numeru oznaczają jednocześnie pierwszeństwo pociągu – im niższe, tym wyższa ranga i pierwszeństwo przejazdu.

W ruchu towarowym obowiązują następujące zasady:
TX i TP to składy zwarte, nie są nigdy rozrządzane,
TZ kursują pomiędzy sąsiednimi węzłami (są rozrządzane tylko w węzłach),
O, TO, TKL kursują w obrębie stacji, obsługiwanych przez dany węzeł (mogą być rozrządzane na wszystkich stacjach, przez które przejeżdżają).