Typy wagonów wg norm UIC

Poniżej wymienione zostały podstawowe typy wagonów wg obecnie obowiązujących przepisów UIC. Znajomość tych oznaczeń jest bardzo przydatna na naszych spotkaniach, gdyż oznaczenia te są powszechnie wykorzystywane na kartach wagonowych oraz na listach przewozowych.
W nawiasach podane zostały stare oznaczenia niemieckie (n) oraz polskie (p) z II/III epoki oraz z okresu przejściowego.

Wagony osobowe

A – wagon z przedziałami 1 klasy
B – wagon z przedziałami 2 klasy
C – wagon z przedziałami 3 klasy (na PKP do 1956r.)
WL – sypialny
WR – restauracyjny (p – J)
D – bagażowy (p – F)
P – pocztowy (p – G)

Możliwe są kombinacje tych oznaczeń, np. AB – wagon z przedziałami 1 i 2 klasy, BD – wagon 2 klasy z przedziałem bagażowym, WLAB – wagon sypialny z przedziałami 1 i 2 klasy.

Wagony towarowe

E – węglarki zwykłe – (n – O, p – W)
F – węglarki specjalizowane – szutrówki, talboty, dumpcar’y, gondole itp. – (n – O, E, p – W)
G – kryte zwykłe – (p – K)
H – kryte specjalizowane – do przewozu owoców, zwierząt, przesyłek ekspresowych, z przesuwnymi ścianami itp. – (n – V, G, p – K, S)
I – chłodnie – (n – T, p – S)
K – platformy 2-osiowe zwykłe – uniwersalne, również kryte plandeką – (n – R, X, p – P)
L – platformy 2-osiowe specjalizowane – do przewozu samochodów, kontenerów itp. (n – R, p – P)
R – platformy 4-osiowe zwykłe – uniwersalne, również kryte plandeką (n – R, p – P)
S – platformy 4-osiowe specjalizowane – również kryte plandeką, teleskopowe – (n – R, S, p – P)
T – wagony z otwieranym dachem – wapniarki, samowyładowcze itp. – (n – K, p – S)
Z – cysterny – do chemii płynnej – (n – Z, U, p – R, Uh)
U – wagony specjalizowane nie spełniające kryteriów innych typów – zbiornikowe, brankardy itp. – (n – Z, p – S, P, Ft)